Module 1.1 – De doelgroep bepalen

Om je magazine zo succesvol mogelijk te maken is het belangrijk dat we beginnen bij de basis; je doelgroep. Want dat zijn de mensen waarvoor jij je magazine maakt. Houd die altijd in gedachte. Zet je doelgroep in het middelpunt van al je content.

In deze module ga je leren om vanuit je doelgroep te kijken naar je eigen kennis en expertise.

devider-150-1024x128-1
Play Video
  • Wie is je doelgroep?
  • Wat wil je doelgroep lezen of waarover hebben ze vragen?
  • Wil je doelgroep bijvoorbeeld productinformatie lezen of willen ze iets leren van jouw kennis?
  • Is je doelgroep op zoek naar entertainment of juist onderzoeksresultaten?
  • Zonder te weten wat je doelgroep wilt weten is het heel lastig om de juiste content te creëren.
devider-150-1024x128-1

Hoe begin je met doelgroep onderzoek?

Kijk in je bestaande klantenbestand en selecteer daar drie klanten uit die je een paar vragen gaat stellen. Persoonlijk (telefonisch of videobellen) de vragen stellen werkt beter dan een mailtje sturen. In een gesprek kun je waar nodig doorvragen en zelf de reacties pijlen. Non-verbale communicatie zegt soms meer dan verbale communicatie.

 

Stel in het gesprek minimaal de volgende vragen:

  • Hoe is de klant bij jou gekomen (via welke weg)
  • Met welk vraagstuk kwam de klant bij je?
  • Het is bij deze vraag belangrijk dat je let op hun eigen bewoording en dus niet zelf invullen!)
  • Hebben jouw klanten behoefte aan meer informatie vanuit jouw
    vakgebied en op welke informatie zitten zij te wachten?
  • Via welke kanalen komt jouw klant aan informatie als jij ze die niet geeft?
  • Social media, Google, YouTube, blogs, nieuwsbrieven, magazines of...
  • Met de antwoorden op deze vragen heb jij een eerste inzicht in de behoeften van doelgroep en daar kun je op inspelen.
devider-150-1024x128-1

In het werkboek staan de opdrachten.

Mockup-modules-doelgroep-bepalen
devider-150-1024x128-1

Nog een extra (kleine) tip:

Play Video